۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خبر فوری: کارخانه آهن اسفنجی ۲ بافت در یک قدمی افتتاح با راهبری ایمیدرو محقق شد.
خبر فوری: طی سال گذشته میلادی؛ تولید آلومینیوم در جهان به ۷۰ میلیون تن رشد پیدا کرد
خبر فوری: پس از داوری ایده‌ها و طرح‌های فناورانه، ۱۰ تیم برتر رویداد «چادرو» معرفی شدند.
خبر فوری: مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران: ۱۰۰ درصد تعهدات قبلی مجموعه در حوزه فضای سبز انجام شده است
خبر فوری: افزایش خرید مواد خام چین طی دو ماهه ۲۰۲۴ هم‌زمان با افزایش واردات کامودیتی‌ها رخ داد.
خبر فوری: با حضور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تفاهم‌نامه تامین مسکن کارکنان فولاد هرمزگان امضا شد

انواع متفاوت کاربری ساختمان ها

انواع متفاوت کاربری ساختمان ها در آهنلند

کاربری ساختمان ‌جز مهمترین موارد در زندگی انسان‌ ها به شمار می رود. امکان دارد هم از خودتان این سوال را پرسیده باشید که این تمامی این ساختمان هایی که در اطراف شما وجود دارد چه نوع کاربری‌ هایی دارند و کدام سازمان کاربری آنها را مشخص می‌ کند.

لازم است بدانید که شناسنامه هر یک از ساختمان ها، در سند پروانه ساخت آن درج شده است.

مهم ترین نکته در این بخش این است که مجوز این شناسنامه قبل از ساخت ‌و ساز ساختمان باید از شهرداری گرفته شود و هرگونه عملیاتی که قبل از گرفتن مجوز و پروانه ساخت برای ساختمان و سازه ها کاملا غیر قانونی است.

از موارد مهمی که در شناسنامه ساختمان ها درج می شود علاوه بر موارد فنی ساختمان، نوع کاربری ساختمان نیز مشخص می ‌شود.

کاربری ساختمان نشان دهنده این است که ساختمان مورد نظر برای چه نوع هدفی ساخته می‌ شود. به صورت کلی، هشت نوع کاربری برای ساختمان ها تعیین شده است و محل احداث هر کدام از این ۸ نوع به نظر شهرداری بر می ‌گردد.

برای مثال یک ساختمان صنعتی مجوزی برای ساخت در مرکز شهر ندارد و شهرداری چنین مجوزی را برای به هیچ وجه صادر نمی‌ کند.

انواع مختلف کاربری ساختمان

در اینجا به بررسی یک سری از کاربری های اشاره میکنیم:

  • زمین با کاربری تجاری؛
  • ساختمان با کاربری مسکونی؛
  • زمین با کاربری کشاورزی؛
  • زمین با کاربری ورزشی؛
  • زمین با کاربری معدن؛
  • زمین با کاربری صنعتی؛
  • زمین با کاربری خدماتی؛
  • زمین بدون کاربری.

 

زمین با کاربری تجاری

ساختمان ‌هایی که با هدف تجاری ساخته می شوند و مجوز مربوطه را دریافت می کنند هر گونه فعالیت های تجاری مانند رستوران و فست فود، آرایشگاه و پیرایش ، مغازه و فروشگاه ، عمده فروشی و ته لنجی، دفاتر بیمه، آژانس های مسافرتی و غیره را می توان در آن ساختمان راه ‌اندازی کنند.

همچنین ملک تجاری حتما باید مجوز کاربری تجاری را از طرف شهرداری داشته باشد و تنها تجاری بودن ملک برای شروع فعالیت و ساخت و ساز کافی نیست.

در واقع حتی واحد ‌های صنعتی که طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره بند ۲۴ که تابع نظام تجاری یا حتی واحد ‌های صنفی هستند، اگر این واحد های صنعتی با هدف کسب و کار و تجارت بنا شده باشند بایستی که برای دریافت مجوز کاربری تجاری را از مراکز ذی ‌ربط اقدامات لازم را انجام دهند.

ساختمان با کاربری مسکونی

به‌ صورت کلی املاک هایی که کاربری مسکونی دارند به سه دسته تقسیم می شوند که شامل زمین های مسکونی، زمین های ویلایی و آپارتمانی تقسیم می گردند.

برای این که این ساختمان ‌ها برای دریافت مجوز کاربری مسکونی اقدامات لازم را انجام دهند بایستی که در محدوده تراکم ساختمان‌ های مسکونی و مناطق این چنینی قرار بگیرند. معمولا هر کجا که منازل و ساختمان‌ های مسکونی تراکم بسیاری داشته باشند.

زمین یا ملک آن منطقه می ‌تواند مجوز های لازم و کاربری مسکونی را از سمت شهرداری دریافت کند.

همچنین اینگونه ساختمان ‌ها و سازه های مسکونی مواردی همچون حیاط، راه ‌پله و همچنین پارکینگ مجزا برای هرکدام از واحد ها را ندارند و به صورت مشترک برای تمامی واحد های مسکونی ساختمان مربوطه ساخته می ‌شوند که به این گونه بخش ‌ها در اصطلاح به آن مشاع ساختمان گفته می ‌شود.

همچنین قیمت این ساختمان‌ های مسکونی بر اساس و عوامل متفاوتی برآورد می ‌شود که یکی از این شرایط به قیمت های مصالحی مانند قیمت روز تیرآهن، میلگرد و سایر محصولات فولادی ارتباط دارد که قیمت روز این نوع مصالح فولادی را می توانید از وبسایت آهن لند دریافت کنید.

زمین با کاربری کشاورزی

 

بررسی کاربری ساختمان مانند زمین با کاربری کشاورزی
بررسی کاربری ساختمان

 

مجوز های کاربری کشاورزی معمولا برای دو نوع زمین یعنی زمین های باغی و زمین های زراعی صادر می ‌شود.

در واقع این دو زمین های کشاورزی باهم ، یک سری تفاوت‌ هایی دارند برای مثال زمین های زراعی معمولا برای کشت محصولاتی به کار می روند که زود بازده باشند یعنی جهت کشت محصولاتی مانند گندم و برنج استفاده می ‌شوند.

در صورتی ‌که باغ ها جهت کاشت درختان میوه به کار گرفته می شوند. ولی در نهایت مجوز کاربری کشاورزی شبیه به هم برای هر دو نوع زمین صادر می گردد.

ساختمان ‌هایی هم وجود دارند که هدف آن ها طراحی برای کشت و پرورش انواع گل و گیاه ساختمانی و یا محصولات گلخانه‌ ای می باشد که معمولا بدون دریافت مجوز مربوطه امکان ساخت چنین سازه ای با چنین کاربری وجود ندارد.

 

زمین با کاربری ورزشی

 

زمین با کاربری ورزشی
زمین با کاربری ورزشی

مجوز کاربری ورزشی بیشتر برای ساخت زمین هایی برای ایجاد استادیوم ‌های ورزشی، زمین های بازی، باشگاه های ورزشی و موارد دیگر در این زمینه صادر می گردد.

علاوه بر آن استخرهای روباز و سرپوشیده نیز جز این دسته از زمین ها هستند، که تحت نظر اداره شهرداری فعالیت می‌ کنند. معمولا این ساختمان ‌ها اکثرا دولتی هستند ولی در بخش های خصوصی نیز فعالیت هایی در این زمینه وجود دارد.

 

زمین با کاربری معدن

به ‌صورت کلی معادن در محل هایی که یک ماده ارزشمند در آن ها کشف شده باشد احداث می شوند. معمولا اگر در یک زمین موارد ارزشمندی همچون فلز، سگپ.نگ و یا خاک با امکان فرآوری به یک سری محصولات دیگر کشف شود.

مجوز کاربری معدن دریافت می کند و آن زمین می تواند تبدیل به معدن شود. لازم به ذکر است که هرگونه برداشت ماده های ارزشمند از آن قبل از گرفتن مجوز های مربوطه انجام آن کار غیرقانونی تلقی می‌ گردد.

و علاوه بر آن اگر فردی یک ماده قابل استخراج و ارزشمند در یک زمین پیدا کند که بدون مالک باشد و آن را به ثبت برساند میتواند مالک آن زمین و آن معدن شود.

 

زمین با کاربری صنعتی

معمولا هرگونه فعالیت ‌های صنعتی مانند تولید، انبار و یا توزیع در ساختمان ‌های صنعتی باید مجوز کاربری صنعتی از سمت اداره شهرداری صادر گردد.

در کل ساختمان ‌هایی مانند مراکز تولیدی، تعمیرگاه‌ ها، کارخانجات از مجوزکاربری صنعتی برخوردار هستند و در جاهایی که دور از تراکم ساختمان‌ های مسکونی یا در شهرک ‌های صنعتی احداث می‌ شوند.

اگر هم بعد از مدتی تراکم مسکونی در نزدیکی این ساختمان ‌ها بیشتر شود، بنا به نظر شهرداری، آنها را به اماکن دورتری منتقل می ‌کنند.

 

ملک با کاربری خدماتی

ساختمان های با کاربری خدماتی شبیه به ساختمان های تجاری هستند که برای کسب درآمد تاسیس می شوند و به آنها کاربری ‌های انتفاعی گفته می شود.

اما برای دریافت جواز کاربری خدماتی نیازی به پرداخت هزینه نیست چرا که برای خدمت ‌رسانی به مردم احداث شده است. مواردی همچون گرمابه‌ های عمومی، شبکه‌ های بهداشت، ترمینال ‌ها و امثال این ها در دسته ساختمان های با کاربری خدماتی قرار دارند.

 

زمین بدون کاربری

 

 

و اما ساختمان ‌هایی که در هیچکدام از دسته‌ های بالا قرار ندارند، زمین های بدون کاربری نامیده می شوند و همچنین اینکه شهرداری نیز از آنها به عنوان ذخایر شهری نام برده است.

یا دولت طرحی برای آزادسازی آنها در نظر نگرفته است فاقد کاربری بوده و هیچگونه مجوزی برای آنها صادر نمی ‌شود.

قیمت ساختمان ‌ها از نظر نوع کاربری

ساختمان ‌ها به طور کل دارای قیمت ‌های مختلفی هستند و قیمت آنها براساس نوع طراحی، نوع کاربری، میزان مصالح مورد نیاز، تعداد طبقات آنها برآورد می ‌شود.

اما مهمترین فاکتوری که بر قیمت آنها تاثیرگذار است میزان آهن مصرفی در آنهاست که توسط مهندس طراح در ابتدای کار محاسبه می ‌شود. قیمت تیرآهن، میلگرد، صفحات آهنی و غیره مواردی هستند که باید قبل از شروع کار از طریق آهنلند استعلام شوند.

خرید متریال ساختمان سازی از آهن لند

در صورتی که قصد خرید ورق رنگی به منظور استفاده در صنایع و مکان های متفاوت را دارید، مجموعه آهن لند خدمات گسترده ای را در این زمینه به شما ارائه خواهد داد. برای اطلاع از قیمت ها می توانید با کارشناسان واحد فروش آهن لند در تماس باشید.

 

سوالات متداول

 

۱- مفهوم کاربری ساختمان چیست؟

به نوع بهره برداری و استفاده کردن از ملک یا زمین که طبق طرح تفصیلی شهرداری و با توجه به تراکم فعالیت شهری مشخص می گردد کاربری ساختمان گفته می گویند.

 

۲- انواع کاربری های ساختمان کدامند؟

به طور کلی کاربری ساختمان در ۸ دسته کاربری مسکونی، تجاری، کشاورزی، خدماتی، صنعتی، معدن، ورزشی و فاقد کاربری تقسیم بندی می گردد.

 

۳- آیا تغییر کاربری برای ساختمان وجود دارد؟

اگرچه تغییر کاربری ساختمان بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری غیر قانونی می باشد ولی به دلیل تغییر شرایط منطقه ای و یا به دلیل وجود استثنائاتی، گاهی اوقات امکان تغییر کاربری ساختمان فراهم خواهد شد.

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo