۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: استاندار آذربایجان غربی: ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی نیازمند مطالعه است
خبر فوری: پس از رکوردهای پیاپی در واحد احیا مستقیم، قطار رکوردشکنی فولاد هرمزگان به واحد فولادسازی رسید
خبر فوری: افزایش تولید آلومینا و آلومینیوم در جهان در ماه فوریه ۲۰۲۴ رقم خورد
خبر فوری: مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران: تمامی مجوزهای کارخانه آهن اسفنجی اخذ شده است
خبر فوری: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تقاضای جهانی فولاد افزایش خواهد یافت
خبر فوری: هم‌زمان با کاهش عرضه روی معدنی، تعرفه‌های مبنای ذوب فلز روی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت
خبر فوری: با هدف توسعه مراودات تجاری، صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان افزایش یافت
خبر فوری: همگام با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه، قیمت طلای جهانی صعودی شد

پروفیل سبک چیست؟

فروش انواع پروفیل سبک در آهن لند با کمترین فیمت

پروفیل سبک از ورق روغنی یا از نورد سرد تولید می شود و دارای ضخامتی کمتر از ۲ میلی متر می باشد. این پروفیل به علت داشتن مشخصات و ویژگی های بسیار خوب، کاربرد فراوانی در صنایع دارد.
پروفیل سبک یکی از اساسی ترین و پرکاربردترین محصول ها می باشد. از  این پروفیل در ساخت اگزوز, کانکس و کانتینر و خودروسازی , دوچرخه سازی , لوازم خانگی, مبلمان و صندلی , … استفاده می شود.

حدود یک قرن پیش برای نخستین بار از پروفیل سبک در آمریکا شمالی استفاده کردند.

بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ محصول های تولید شده از نورد سرد به ‌عنوان یکی از محصول های فولادی اساسی شناخته شدند و جایگاه خاصی در صنعت های ساختمانی یا غیرساختمانی پیدا کردند.

پروفیل سبک مطابق با استانداردهای EN10219-29 و DIN2394 ساخته می شوند. هزینه پروفیل سبک در واحد وزن یعنی کیلوگرم از پروفیل سنگین بیشتر است و این به علت توجه ساخت و سطح صیقلی و صاف آن می باشد.

ولی قیمت واحد طول پروفیل سنگین از سیک بیشتر است.

 

پروفیل سبک چیست؟
فروش انواع پروفیل و پروفیل سبک در آهن لند بزرگترین مرکز فروش آهن در جنوب و جنوب غرب کشور

پروفیل سبک چیست؟

با اسم پروفیل مبلی هم شناخته شده است از جمله محصول های فولادی می باشد که سطوح مقطع آن در همه طول محصول مساوی می باشد.

پروفیل مبلی یا سبک با روش نورد سرد ساخته شده است و ضخامت ورق مصرفی آن میان ۰.۷ و ۱.۵ میلی متر می باشد.
شکل مقاطع این محصول یا پروفیل مبلی به شکل چهار گوش (مربع و مستطیل) است.
در بیان موردهای مصرف پروفیل سبک می توان به این نکته مهم اشاره کرد که در هر صنعت مختلفی که به پروفیل هایی با ضخامت کم نیاز دارند این پروفیل خیلی مفید و مناسب است و از آن استفاده می شود .

ویژگی های مهم پروفیل سبک

مهم ترین ویژگی های این پروفیل موارد زیر می باشند:

  • دارای تنوع وزنی بسیار زیاد
  • دارای سطح با کیفیت
  • پروفیلی با قابلیت آبکاری
  • دارای قطر و ضخامت بسیار دقیق فرم پذیری بسیار عالی
  • داشتن ظرافت بیشتر نسبت به سایر پروفیل ها.

به علت داشتن همین ویژگی ها از این پروفیل در صنایع مختلف استفاده زیادی می شود. علاوه بر این در تغییر مقطع های لوله ها در پروفیل سبک از روش کشش سرد استفاده می کنند.

و همین روش کشش سرد باعث می شود که بتوانیم مشخصات دقیقی را به این مقطع ها بدهیم. از جمله مشخصاتی که می توان توسط روش کشش سرد به مقاطع داد.

می توان به کاهش مصرف انرژی , افزایش سرعت و گوشه های دقیق, ابعاد مطلوب… اشاره کرد.

کشش سرد در صنایع کاربردهای زیادی دارد و از صنعت های کشاورزی گرفته تا تولید ریل و حتی اسلحه سازی و در و پنجره هم از این روش استفاده می شود.

کاربرد پروفیل‌ های سبک

همان گونه که می دانید پروفیل‌ ها در حالت کلی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آیند. قوطی و پروفیل هم به نوبه خود نقش زیادی در این افتخار ایفا کرده است. چند مورد از کاربردهای این پروفیل را با همدیگر بررسی می کنیم:

  • صنعت مبلمان سازی : پروفیل سبک از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است، نه تا این اندازه که بتواند مانع از سقوط یک ساختمان گردد اما آن قدر مقاوم می باشد تا در ساخت اسکلت مبلمان مقاومت بسیارخوبی از خود نشان دهد
  • خودرو سازی : از این پروفیل در تولید چهارچوب‌ های خودرو‌ها هم استفاده می ‌شود
  • دوچرخه سازی : با دقت به ظرافت زیاد قطعه های دوچرخه می‌توان گفت که پروفیل مبلی از مناسب ترین انتخاب ‌ها برای تولید دوچرخه می باشند.

روش تولید پروفیل سبک

این پروفیل از ورق روغنی ساخته شده است در نتیجه برای ساخت پروفیل به ورق روغنی به عنوان ماده اولیه نیاز داریم. این ورق‌ ها بعد از وارد شدن به کارخانه بریده می شوند و به ابعاد دلخواه تبدیل می شوند.

بعد از برش دادن،ورق ‌ها را به خط ساخت فرستاده تا برای ساخت پروفیل سبک حاضر شوند. این محصول ها با استفاده کردن از دو روش غیرمستقیم و مستقیم قابل ساخت می باشند.

در روش مستقیم اول ورق از قالب عبور داده می شود و شکل می گیرد. بعد از آن لبه ‌های ورق جوشکاری می شوند و در قسمت سایزدهی شکل دلخواه به آن‌ ها داده می‌ شود.

پروفیلی که ساخته می شود در روش مستقیم کیفیت فراوانی داشته است و توجه ابعادی زیادتری هم دارد. در فرایند غیرمستقیم اول ورق با استفاده کردن از روش ‌های ویژه به لوله درست می شود و بعد با شکل‌ دهی به این لوله، پروفیل سبک ساخته می ‌شود.

این فرایند توجه ابعادی کمی دارد و از کیفیت کمتری هم برخوردار می باشد.

چه تفاوت‌هایی در تولید پروفیل سبک و سنگین وجود دارد؟

پروفیل سنگین و سبک از جنبه ‌های گوناگون تفاوت ‌های قابل ملاحظه ای با هم دارند؛ مثلا:

  • تفاوت در کاربرد

با دقت به اینکه اسم دیگر پروفیل سبک همان گونه که اشاره شده،پروفیل مبلی می باشد و پروفیل سنگین، به اسم پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی شناخته شده است و با دقت به خاصیت و ساخت آن‌ ها می‌توان این اظهارنظر را کرد.

که دسته سبک برای صنعت های خودروسازی و مبل‌سازی، دوچرخه‌سازی،… مناسب می باشد و دسته سنگین، این پروفیل ها بیشتر برای دستگاه‌ های صنعتی و شاسی خوروسازی، ستون ساختمان بهتر است.

  • تفاوت در قیمت

ارزش پروفیل در دو گونه سنگین و سبک به دو پارامتر وزن و واحد اندازه بستگی دارد به این شکل که هرچقدر ضخامت کم باشد، طول بیشتر است، قیمت زیادتر است و هرچقدر وزن زیادتر باشد قیمت هم افزایش پیدا می کند پس نمی‌توان از لحاظ قیمتی مقایسه مناسبی برای این دو محصول داشت.

  • تفاوت در خواص مکانیکی

پروفیل سنگین دارای خاصیت برجسته جوش‌پذیری مقاومت فشاری بالا و، سختی سطحی، استحکام خمشی و پیچشی پایین است و درپروفیل سبک خواصی مثل آبکاری و شکل‌پذیری خوب، کیفیت سطحی بالا، بیشتر دیده می شود.

  • تفاوت در جنس ورق

پروفیل سنگین با استفاده کردن از ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شود. در حالی که پروفیل سبک از ورق روغنی مثل گالوانیزه با روش نورد سرد تولید می‌ شود.

  • تفاوت در اندازه

ضخامت پروفیل سبک کمتر از ۱٫۵ میلی ‌متر می باشد درحالی که پروفیل سنگین زیادتر از آن است.

 

 تولید پروفیل سبک و سنگین
چه تفاوت‌هایی در تولید پروفیل سبک و سنگین وجود دارد؟

قیمت پروفیل سبک

قیمت پروفیل سبک متناسب به واحد وزنی آن اعلام می گردد که این قیمت هم وابسته به فاکتورهای فراوانی از جمله هزینه انرژی برای کارخانه ها , قیمت جهانی ورق نورد سرد و قیمت دلار , هزینه گمرکی … می باشد.

قیمت پروفیل سبک با بالا رفتن قطر لوله ها و ضخامت زیاد می شود.البته پروفیل‌ های سبک فقط به علت مشخصات ویژه ای که دارند توانسته ‌اند تا این مقدار به محبوبیت برسند و مورد استفاده قرار بگیرند. بعضی از این موردها را با همدیگر مقایسه ‌می‌کنیم.

  • تنوع در وزن و اندازه

این پروفیل های سبک در وزن ‌ها و اندازه‌ های گوناگونی ساخته می‌ شود که انتخاب کردن هر کدام از آن ‌ها خیلی به مصرف کننده تر است و پروژه مصرف کننده هم دارد.

  • انعطاف پذیری و فرم پذیری

این دسته از پروفیل ‌های سبک توانایی قابل توجهی در تغییر فرم و انعطاف‌پذیری دارند.

  • ظرافت بالا

در حقیقت می توان گفت پروفیل سبک از مقاومت فراوانی برخوردار می باشد و به این سادگی هم فرم خود را از دست نمی دهد.

اما از سوی دیگر باید این را هم در نظر گرفت که به علت ظرافتی که دارند استفاده کردن از پروفیل سبک یا مبلی در صنعت های مبلمان سازی خیلی کار را در این موارد آسان تر کرده است.

معرفی تولیدکنندگان پروفیل سبک

کارخانه تولیدکننده‌ پروفیل سبک، یکی از عامل هایی است که در قیمت آخر این محصولات دخیل می باشد. معمولاً همه کارخانه‌های تولید‌کننده پروفیل سنگین، قابلیت ساخت نوع سبک را هم دارند.

سازندگان این محصول ها، با دقت به تقاضا بازار، خطوط تولیدی خود را عوض می کنند. از اساسی ترین کارخانجات تولیدکننده‌ پروفیل سبک، می‌توان به پروفیل ساوه، فولاد ساب و کویر و پروفیل خاور هما صنعت، نورد اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل سبک

همان گونه که گفته شد قیمت پروفیل سبک هم متناسب وزن آن اعلام می گردد. همچنین به بقیه عامل ها اعم از هزینه انرژی تولید و قیمت ورق روغنی، نرخ دلار، بستگی دارد.

استفاده کردن از فرایند کشش سرد جهت ساخت پروفیل‌ های سبک موجب هزینه کمتر و صرف انرژی در ساخت آن ها شده است و در نهایت دارای کیفیت سطحی زیادی هستند.

از جمله کارخانه‌ های ساخت پروفیل سبک می‌توان به کارخانه توسعه فولاد ساب قزوین و نورد و پروفیل ساوه، صبا، خاور صنعت هما اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت پروفیل سبک امروز می توانید به سایت آهن لند مراجعه کنید.

 

 

۱- پروفیل سبک یا همان پروفیل مبلی به چه دسته ای از انواع پروفیل گفته می شود؟

به پروفیل هایی که ضخامتی کمتر از ۲ میلی متر دارند پروفیل سبک یا پروفیل مبلی گویند. این پر.فیل ها از ورق روغنی ST12-14 تولید می شوند.

۲- آیا آهن لند قادر به تامین ضخامت های خاص و سفارشی در نوع پروفیل سبک، می باشد؟

بله، آهن لند انواع پروفیل سبک را در ضخامت های ۰.۶ ، ۰.۷ ، ۰.۸ ، ۰.۹ ، ۱ ، ۱.۲۵ و ۱.۵ تامین می کند. حتی در صورت عدم موجودی در سایزهای خاص با توجه به میزان درخواستی مشتری در کمترین زمان ممکن سفارش را تولید و تامین می کند.

۳- اهنلند پروفیل مبلی کدام کارخانه ها را تامین می نماید؟

اهن لند نماینده فروش پروفیل سبک تمامی کارخانه های اصفهان، تبریز، تهران، اراک و… می باشد.

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo