۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: استاندار آذربایجان غربی: ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی نیازمند مطالعه است
خبر فوری: پس از رکوردهای پیاپی در واحد احیا مستقیم، قطار رکوردشکنی فولاد هرمزگان به واحد فولادسازی رسید
خبر فوری: افزایش تولید آلومینا و آلومینیوم در جهان در ماه فوریه ۲۰۲۴ رقم خورد
خبر فوری: مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران: تمامی مجوزهای کارخانه آهن اسفنجی اخذ شده است

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی به واسطه رنگ آمیزی الکترواستاتیک ورق های گالوانیزه ساخته می شوند. ضخامت پوشش رنگی در قسمت سطح پایینی ورق ۱۵-۷ میکرون و در قسمت بالا ورق ۲۵-۲۰ میکرون می باشد.

مزیت این محصولات نسبت به ورق های گالوانیزه مقاومت دو چندان در برابر خوردگی، وزن سبک و ایمنی بالا و ظاهر زیباتر، عدم تغییر رنگ در طول زمان می باشد.

علاوه بر این ورق های رنگی شکل پذیری زیادی داشته و در انواع مختلف نمونه های کرکره ای، پالرمو و فرمینگ سفالی، شادولاین، ذوزنقه،برای استفاده کردن در سقف های شیروانی موجود می باشد.

ورق های رنگی ضخامتی اندک میان ۰.۷-۰.۲ میلی متر دارند و به دو شکل شیت و رول در ابعاد ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متری موجود می باشند.

 

 

ورق رنگی چیست؟
فروش انواع ورق رنگی در آهن لند بزرگترین مرکز فروش آهن در جنوب و جنوب غرب کشور

انواع ورق رنگی

ورق ‌های رنگی طرح مختلفی دارند که در ادامه این قسمت با انواع آن ها آشنا می شوید.

  • ورق‌ رنگی طرح ذوزنقه ‌ای

از این ورق معمولا برای دیوارهای سوله و سقف های شیروانی استفاده می شود. این ورق خیلی مقرون به صرفه و سبک می باشد. و مقاومت زیاد و توانایی نصب آسان و سریع دارد.

  • ورق‌ رنگی کرکره ‌ای یا ورق شیروانی

ورق کرکره ای، در تولید سقف های شیروانی، خیلی استفاده می شود. این محصولات از قدیمی ترین نوع ورق رنگی هستند. این محصولات برای زیبا سازی دیگر محصول ها استفاده می شوند.

  • ورق رنگی سینوسی

این ورق تا حدودی مشابه به ورق ذوزنقه ای است و تشخیص دادن این ها خیلی سخت می باشد. این محصول ها بیشتر برای ساخت ساختمان ها و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. و مقاومت زیادی در مقابل نور و آب دارد.

  • ورق رنگی طرح شادولاین

یکی از پرکاربرد ترین و پر طرف دار ترین انواع ورق رنگی، ورق رنگی طرح شادولاین می باشد. علت استفاده کردن از این محصولات، مرغوبیت زیاد این محصولات می باشد.

این محصولات ذوزنقه ای شکل می باشد و علاوه بر این مقرون به صرفه بودن،و سبکی و زیبایی فوق العاده ای دارند. این نوع ورق ها یکی از پر فروش ترین ورق های رنگی موجود در بازار می باشند و برای تولید انواع سقف، ساندویچ پنل زیادترین کاربرد را دارد.

  • ورق‌ رنگی طرح سفال پالرمو

این گونه ورق ها مقاومت زیادی در مقابل، نور و ضربه دارد و نصب آن راحت و سریع می باشد. علت نام گذاری این ورق، شهری در ایتالیا می باشد که سقف همه خانه های آن قسمت با این ورق تولید شده است و اسم این شهر پالرمو می باشد. ضخامت پوشش‌ های گالوانیزه در این محصولات میان ۲۰ الی ۲۵ می ‌باشد و به همین علت مقاومت بسیار خوبی دارد.

روش و مراحل تولید ورق رنگی

ساخت ورق گالوانیزه رنگی به مراحل زیر تقسیم بندی می ‌شود:

  • شستن کلاف‌ های ورق گالوانیزه با مواد شیمیایی ویژه برای حذف کردن آلودگی‌ ها و چربی ‌ها از روی سطوح فلز.
  • برس‌ کاری سطوح ورق؛ این کار با استفاده کردن از غلطک ویژه انجام می شود و بعد از آن، سطحی صاف و یکنواخت خواهیم داشت که موجب کیفیت بهتر روش رنگ ‌آمیزی می گردد.
  • خشک کردن ورق با هوادهی و شستن ورق با آب
  • اعمال مواد شیمیایی ویژه روی سطح ورق برای بالا بردن مقاومت آن در مقابل خوردگی
  • اعمال کردن یک لایه رنگ پرایمر
  • اعمال کردن چندباره‌ رنگ مدنظر روی سطوح ورق به روش الکترواستاتیکی
  • خشک کردن ورق‌ ها درون کوره و بعد صبرکردن برای سرد شدن ورق ها
  • اعمال کردن لایه‌ نهایی رنگ طی فرایند الکترواستاتیکی
  • قرار دادن دوباره ورق در کوره
  • بعد از سرد شدن ورق، محصول نهایی قابل ‌استفاده و رول شده خواهد بود.

کاربرد ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی بسیار متنوع است. در تمام مصارفی که نیاز به مقاومت به اکسیداسیون و زنگ‌زدگی و زیبایی احساس می ‌شود، شاهد کاربرد ورق رنگی خواهید بود. در ادامه به مرور برخی از موارد مصرف ورق رنگی پرداخته خواهد شد.

 

کاربرد ورق رنگی
بررسی کاربرد ورق رنگی در آهن لند

کاربرد ورق رنگی در ساختمان سازی

متداول ترین کاربرد ورق رنگی ، ساخت انواع کرکره یاسقف‌ های شیروانی می باشد. علاوه بر این در زیباسازی قسمت های گوناگون، نمای درونی یا بیرونی ساختمان، اغلب از این نوع ورق ‌ها استفاده می کنند.

اگر توجه کرده باشید،سوله‌ ها یا سقف ورزشگا ها هم با این نوع ورق‌ ها در طرح‌های متفاوت پوشیده شده است.

کاربرد ورق رنگی در تولید لوازم خانگی

کیفیت سطحی ورق رنگی در کنار بقیه مشخصات ممتاز، باعث شده است تا شاهد کاربرد ورق رنگی در ساخت لوازم خانگی باشیم. برای مثال در تولید بدنه ماشین لباس شویی یا یخچال از این مقطع فولادی استفاده می‌ شود.

در ساخت وسایل خانگی معمولا به دنبال زیبایی می باشیم. به همین علت ساخت انواع لوازم خانگی با ورق‌های رنگی متفاوت، این امکان را در اختیار خریدار قرار می‌ دهد تا طبق سلیقه خود محصول مدنظر را خریداری نماید.

مزایای ورق رنگی

استفاده کردن از این محصولات به علت این که لایه ای از رنگ های ویژه بر روی سطوح آن ها قرار گرفته است و در شرایط متفاوت محیطی مقاوم هستند، مزایا فراوانی دارد، بعضی از مزایا استفاده از ورق رنگی موردهای زیر می باشند:

  • وزن سبک ورق و ایمنی بالا در مقابل زلزله
  • عدم تغییر رنگ ورق در برابر شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • یکپارچگی ورق و عمر مفید محصول
  • نصب سریع و آسان ورق رنگی
  • زیبایی و قیمت مناسب محصول.

مشخصات ورق رنگی

در مورد مشخصات ورق رنگی به مواردی چون ضخامت، عرض و بندهای تولیدکننده‌آن می‌توان اشاره نمود. پر واضح است که برند تولیدی بر کیفیت و قیمت ورق اثر مستقیمی می‌گذارد. در ادامه به اختصار این موارد را بیان می‌کنیم.

عرض ورق رنگی تولیدی همه کارخانه‌ ها، یکسان می باشد و تنها ضخامت آن‌ ها تغییر می کند. ورق‌ های موجود در بازار در دو عرض ۱۲۵۰ و۱۰۰۰ میلی ‌متر ارائه می‌ شوند.ورق ‌های رنگی به شکل رول معمولا معامله‌ می‌ شوند که وزن هریک از رول ها میان ۴ تا ۹ تن می‌ باشد.
ضخامت
معمولا ضخامت این گونه از ورق ها در بازه ۰/۲ تا ۰/۷ میلی ‌متر است. هرچقدر ضخامت ورق زیادتر شود، استحکام و قیمت آن بیشتر می ‌شود. در انتخاب کردن نوع ورق خود متناسب با کاربرد دلخواه، لازم است توجه بفرمایید.

کارخانجات تولیدی ورق رنگی در ایران

 

کارخانه هایی که ورق رنگی تولید میکنند
بررسی کارخانه هایی که ورق رنگی تولید میکنند

 

  • گروه صنعتی فولاد بهمن قائمشهر

کارخانه فولاد بهمن که در استان مازندران احداث شده است در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. فولاد بهمن با هدف ساخت انواع مختلف مقطع های فولادی شروع به کار کرده است. ساخت سالیانه این کارخانه چیزی در حدود ۱۲۰ هزار تن محصول فولادی می باشد.

خطوط ساخت این کارخانه عبارتند از قسمت شست شو، خشک کن، واحد پوشش دهی نهایی، کوره، خنک کننده، کلاف باز کن، واحد ماشین دوخت (استیچری)، انباره ورودی، بخش چربی زدایی، خشک کن و انبار می باشد.

  • شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان

مجموعه کارخانه های لوله سمنان و نورد در سال ۱۳۷۲ با هدف ساخت انواع لوله های مختلف از سایز ۱/۲ الی ۸ اینچ و انواع مختلف پروفیل و قوطی احداث و در سال های بعدی ضمن تاسیس و گسترش کارخانه ساخت لوله گالوانیزه در سایزهای متفاوت، با راه اندازی کارخانه دیگری در ساخت انواع مختلف لوله های سایز بالا از سایز ۱۰ الی ۴۰ اینچ اقدام کرد.

علاوه بر این در سال ۱۳۸۵ با راه اندازی خطوط ساخت ورق گالوانیزه در ضخامت های مختلف از ضخامت ۳-۰.۲۵ میلی متر در دو خط ساخت و علاوه بر این ورق رنگی از ضخامت ۱.۲۵-۰.۲۵ میلی متر توانایی های خود را در زمینه کیفی و کمی و همچنین تنوع محصول ها به اثبات رساند.

  • فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه بزرگ ترین سازنده انواع محصول های فولادی است که به عنوان اولین سازنده ورق رنگی هم در ایران معروف شده است، این کارخانه که در ۷۵ کیلومتری شهر اصفهان احداث شده است.

از مهم ترین واحدهای صنعت فولاد در کشور می باشد و ضمن دارا بودن خط ساخت شمش فولادی، در زمینه تبدیل شمش به ورق فولادی و ساخت ورق های رنگی و ورق های روغنی فعالیت دارد.

این قسمت صنعتی با بیش از ۳۰ سال سابقه در تولید انواع مختلف ورق فولادی، ظرفیت ساخت ۱۱.۳ میلیون تن در هر سال را به خود اختصاص داده است.

  • کارخانه هفت الماس قزوین

این کارخانه با هدف ساخت انواع مختلف ورق استنلس استیل و نورد سرد، گالوانیزه، رنگی و بقیه مقاطع فولادی در سال ١٣٧۵ احداث گردید.عملیات عمرانی این کارخانه در سال ١٣٨٠ آغازشد.

و در سال ١٣٨٢ با ظرفیت اسمی هرساله ١٠٠٠٠٠ تن ورق گالوانیزه و روغنی با عرض ١٠٠٠ و ١٢۵٠ میلی متر و ضخامت ۰/۳ تا ٢ میلی متر به بهره برداری رسید. ورق رنگی هفت الماس یکی از محصول های شناخته شده در صنعت ایران می باشد.

علاوه بر این تولیدات ورق گالوانیزه و سرد این کارخانه پاسخگو ١۵ درصد نیاز بازار داخلی می باشد و حدود ٢٠ تا ۴٠ درصد از کل ظرفیت ساخت هم در بازارهای جهانی ارائه می شود.

 

سوالات متداول

۱- امکان خرید ورق رنگی به صورت صاف و برش خورده وجود دارد؟

برش ورق رنگی به صورت صاف امکان پذیر است اما به علت احتمال ایجاد خط و خش بر روی رنگ ورق و محدود بودن مراکز ارائه این نوع برش، قیمت تمام شده آن، به طور معمول از قیمت تمام شده ورق فرم شده، بالاتر می باشد.

۲- حداقل و حداکثر ضخامت‌های ورق رنگی کارخانه‌ای موجود در بازار ، در حال حاضر در چه محدوده‌ای است؟

ضخامت ورق‌های رنگی موجود در بازار از ۰.۱۶ میلیمتر شروع و حداکثر تا ۰.۷ میلیمتر موجود است. اما برخی کارخانه‌ها به صورت سفارشی در حجم‌های بالا، امکان تولید در ضخامت‌های بیشتر را نیز دارند.

۳- رول‌های ورق رنگی و بندل‌های فابریک به طور معمول دارای چه وزنی هستند؟

وزن رول‌های رنگی از ۴ تا ۹ تن می باشد. این نکته فراموش نشود رول‌های رنگی تلرانس وزنی ۳ تنی دارند. در هنگام سفارش این محصول حتما باید این نکته را در نظر بگیرید. وزن بندل‌های فابریک هم عموما ۲ تا ۴ تن می باشد.

 

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

12 پاسخ

    1. سلام
      دوست عزیز برای اطلاع از محصولات موجود و قیمت ها بهتر است با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ با واحد فروش ما در تماس باشید.

    1. سلام وقت بخیر
      دوست عزیز برای اطلاع از محصولات موجود و قیمت ها بهتر است با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ با واحد فروش ما در تماس باشید.

    1. سلام دوست گرامی
      شرایط فروش ما به صورت نقدی می باشد مگر برای مشتریان خاص.
      برای اطلاع از شرایط با واحد فروش ما ا شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ با واحد فروش ما در تماس باشید.

    1. سلام وقت بخیر
      کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان وکارخانه هفت الماس قزوین وشرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان وگروه صنعتی فولاد بهمن قائمشهر از کارخانه های مهم ورق رنگی هستند

    1. سلام دوست گرامی
      برای دریافت اطلاعات کامل و محصولات موجود و مشاوره رایگان با واحد فروش با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ یا ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo